ARCHETYPEN YOU SAY?

Archetypen zijn bedacht door psycholoog Carl Jung (1875-1961). Hij zag – door de eeuwen heen – verschillende karakters met sterk typerende eigenschappen terugkomen. Karaktereigenschappen die elk karakter uniek en onderscheidend maken. De archetypen gaven hem inzicht in wat mensen motiveert, wat hun denkwijze is en wat hun behoeften zijn.

Vandaag de dag worden archetypen in meerdere branches toegepast. In marketing geven ze een merk een sterke herkenbaarheid.

MAAR WAAROM?

Alle grote merken hebben één of meerdere Archetypen in zich. Dit maakt ze herkenbaar en likeable. Merken die alleen maar over productvoordelen praten (wij van wc-eend.) … zijn niet bepaald slecht, maar wel inwisselbaar. Merken met persoonlijkheid en karakter, dáár wil je je als consument aan binden. Door karakters slim met elkaar te combineren creëer ik een persoonlijke merkidentiteit. Ben jij een held, een ontdekkingsreiziger of een schepper?

Daarnaast werkt het concept archetypen twee kanten op. One way: naar buiten, naar de consument. En aan de andere kant: ik vind het prettig om te weten voor wíe ik een design maak. Ik leer je in een korte tijd goed kennen door samen met jou de karakters te achterhalen die jouw merk sterk en uniek maken. Dit doen we met behulp van een kaartenset, waarbij alle karaktereigenschappen op vermeld staan. Dit is zo gedaan. Kun jij weer doen waar je goed in bent, dan doe ik dat ook!

Voordat we met elkaar in gesprek gaan kun je zelf alvast onderzoeken welke karakters het beste bij jou passen. Een beetje research om het beste uit jouw merk te halen. Maak hieronder kennis met de archetypen.

Archetypen