Flower Harmony
De vraag
In januari 2023 zijn gerberakwekers Roy Batist, Wouter van Dijk en Twan Breugem Flower Harmony gestart. Ik ben door hen benaderd om een passende huisstijl te ontwikkelen. Omdat de heren individueel al lid zijn van de kwekersgroep Colours of Nature gaat het hier echt om het neerzetten van een eigen identiteit die verder niet commercieel wordt opgevolgd; alle communicatie en productverkoop gaat via Colours of Nature. Wel is het zaak om een aantrekkelijke huisstijl te maken die ook voor potentiële medewerkers interessant is.
Het resultaat
Flower Harmony een gerbera-kwekerij. Toch wilde de mannen geen bloem in het logo. Dit beperkt namelijk de mogelijkheid om het assortiment (ooit) uit te breiden. Een verstandige keuze.
Het logo is een combinatie van een woordmerk en een beeldmerk. Het beeldmerk zijn de initialen F en H in één vorm. De aan elkaar gekoppelde letters staan voor de samenwerking tussen de heren: samen staan zij sterker. Naast het beeldmerk zie je twee groene blaadjes terug. De vorm doet denken aan de blaadjes van een gerbera, maar zijn bewust groen. De mannen van Flower Harmony maken grote stappen op het gebied van duurzaamheid, en de blaadjes staan hiervoor representatief. De blaadjes zijn het negatieve gedeelte uit de krullen van het beeldmerk. De vormen zijn dus gelijk.
In het woordmerk zijn ook twee letters aan elkaar gekoppeld, ook om de samenwerking uit te beelden. Omdat de initialen in het beeldmerk een sierlijke vorm hebben, is het woordmerk daarom subtiel en modern.
Het kleurenpalet is fris en vooral heel groen. Ook dit is om het duurzame van Flower Harmony te vertegenwoordigen. De donkere groentinten zijn uniek voor deze productgroep, en het appeltjesgroen refereert naar de stelen van de gerbera’s. Het is prettig om die kleur terug te zien in de productfotografie. Om een beetje contrast aan te brengen is er gekozen voor muscari blauw. Deze frisse, koele kleur kleurt goed bij de groene kleuren, en steekt lekker af tegen de bonte, warme kleuren van de gerbera’s.
Er zijn een aantal varianten van het logo. Dit is prettig zodat er op verschillende plaatsen het juiste formaat logo kan worden geplaatst. Bij het staande logo staat het beeldmerk in een schildje. Dit schild heeft door de huisstijl heen verschillende functies: het kan dienen als tekstvlak, fotokader en decoratief element.
Om de huisstijl aan te vullen zijn er visuals. De visuals bestaan uit 2 overlappende schildjes. Één schild is een fotokader en één schild dient als tekstvlak. Je ziet de visuals o.a. terug op de website, in PowerPoint presentaties en op een later moment ook op de gevel.
![01. FH – Logo Flower Harmony logo branding](https://annemooiwerk.nl/wp-content/uploads/2025/01/01.-FH-Logo.jpg)